Wednesday, March 07, 2007

香港藝術節07 (六) - Mahler's Symphony No. 7 with HKPO


我藝術節的第六個節目就是今晚去看的香港管弦樂團彈奏:
馬勒 《旅行者之歌》
馬勒 第七交響曲
真真抱歉,我想我還是遠離馬勒會好一點,以免顯得我很膚淺.因為我真的不懂得欣賞!

男中音利化基斯(Sergei Leiferkus)聲線雄亮,歌聲圓渾,唱得輕鬆自在.可是,我最不喜歡的古典音樂就是歌曲(song/lieder),所以無論他唱得多好,我還是不覺得感動.雖然馬勒寫的是失戀的歌,該是哀怨悽切動人,可是我就是絲毫感覺不到,反而還覺得有點悶!唉,是真的不能體會吧.鋼琴老師最喜歡的就是歌曲.以往上完課後每每向我推介不同種類的歌曲(男聲、女聲、合唱、文、文、義大利文、歌劇、aria、lieder等等),可我就是沒興趣,對牛彈琴一般的.現在,也再沒機會聽他的推介和見解了.

中場休息後,就開始第七交響曲.之前我還做了些功課,嘗試了解一下這首交響曲的背景等等(就差沒先聽幾次).可是,到了一開始彈奏,我想不到三分鐘吧,我就已經開始呼呼大睡了!就算是我醒過來的時候聽到的第二和第四樂章,基本上也沒甚麼聽得進腦袋.(五個樂章中我覺得最悅耳的就是第四樂章了.可憐那彈曼陀林(mandolin)的樂師坐了一整晚就為了彈那幾分鐘吧.真是十分敬業樂業!最後一個樂章多姿多采,可是我聽不清楚那cowbells是甚麼的聲音!!!)我不知道是我真的對馬勒的音樂沒興趣,還是HKPO實在演譯得很悶,我居然有這種反應!(其實上星期莫愛表演的曲目我有些也不認識,可是我也沒有昏睡過去呀!)照理依據其他博友(Vicky呀,古思哲呀,不過他們好像都很喜歡馬勒的...)對之前HKPO演出馬勒其他交響曲的反應,該不會是HKPO出問題嘛.那...問題就是我囉.

好吧,在沒有多點認識馬勒的音樂之前,我還是不要去有關的音樂會了.要不然,不只浪費時間和我那辛苦血汗錢以外,還是對馬勒和樂團的大不敬呢!

6 comments:

  1. I was gonna say I wish I was there...

    I am already there..I was sleeping! =P

    Get the tango one on 21st...and don't sleep this time!

    and these too...
    http://www.hk.artsfestival.org/en/prog/27/
    http://www.hk.artsfestival.org/en/prog/19/
    http://www.hk.artsfestival.org/en/prog/6/

    ReplyDelete
  2. 其實咁啱呢首較深, 所以會易悶, 第1, 2 ,4 ,5, 6都好聽ga, 我最喜歡第1 "巨人", 好正ga.

    你千萬不要以為那彈曼陀林(mandolin)的樂師坐了一整晚是可憐, 他不是full-time成員,是特約,彈幾分鐘嘢照收一個job錢的, 咁正的工,去邊度揾?

    ReplyDelete
  3. Kafka: you mean you were in the concert last night as well?

    i'm going to the 25th show of the tango (think i've already told you). that one.. i definitely won't fall asleep la! hehe..

    i won't be going to the other shows that you're going. i've thought about the aisan guitar trio, but i'm afraid that i won't know much of the music so have to give that up.

    enjoy the concerts la :)

    vicky: i think there were a few contract musicians last night... like there were more flautists than usual. and more bassoons too...

    of coz i know he's not full time, but he still has to be there fore the full 70-80 mins!!! ai... yes the pay is v attractive, but it'll be so boring, and you can't fall asleep on stage!

    ReplyDelete
  4. Lu: I would love to go...but I have to stay at home to take care of my father. Its alright though, I can always listen to it from CDs/mp3...

    btw, can I add you to my blog roll? Thanks! =)

    ReplyDelete
  5. Kafka: your dad has now returned home? that's quite good, isn't it? so, i suppose he's also recovering quite well?

    feel free to add. it's my pleasure :) thanks!

    ReplyDelete
  6. Lu: Yup. I am taking care of him full time until 20 March...where I have to go back to Canada for work...

    Thanks :-)

    ReplyDelete